A gyerekek nyelvi fejlődésében hatalmas szerep jut a játéknak és a játékidőnek, azonban szülőként te is sokat tehetsz azért, hogy ösztönözd a piciket.
A kutatások szerint a legtöbb gyermek a születéstől kezdve, nagyjából 10 éves koráig tanulja meg az alapvető beszéd-, olvasási és íráskészségeket.
Nem túl meglepő módon azok a gyerekek, akiknek kisgyermekkorukban rendszeresen olvasnak meséket és beszélgetnek velük, jóval szélesebb szókinccsel és sokkal jobb készségekkel rendelkeznek, mint azok, akiknek nem.
De milyen játékokkal és hogyan fejlesztheted a gyermeked alapvető beszéd- és nyelvi készségeit?
Bonyolult folyamat
A nyelv megtanulása, elsajátítása bonyolult folyamat, és korántsem csak azon múlik, hogy mennyire igyekszünk fejleszteni. Olyan tényezők is szerepet játszanak benne, mint például a veleszületett biológiai adottságok, a szociális beállítottság vagy az ideglélektani érés.
Gondolj csak bele, milyen komplex feladatok elé állítja a gyermeki agyat az, hogy felismerje a hangokat, megtanuljon helyesen artikulálni és elsajátítani a különböző fonológiai, morfológiai összetevőket, vagyis a szavak jelentését, valamint a szótöveket és toldalékokat.
A fogantatástól kezdve kisgyermekkorig 4 fő szakaszt különíthetünk el:
-
a magzati kommunikációt,
-
a csecsemőkori, preverbális szakaszt,
-
az egyszavas kijelentések szakaszát, amely 18 hónapos korig tart,
-
majd az úgynevezett szótári robbanást, amely 3 éves korig tart.
Ezután, az óvodában a pici alapfokon elsajátítja a nyelvet és már ki tudja fejezni magát.
Most pedig nézzük meg, hogy a különböző szakaszokban hogyan tudod segíteni a nyelvi fejlődést.
Fejlesztés magzati korban
A méhen belül folyamatosan ingerek érik a magzatot, így már ekkor elkezdődik a kommunikáció fejlődése. Képes átérezni az anya hangulatát, akár stresszes, akár jókedvű, ráadásul el tudja különíteni a különböző hangokat: a magas hangoktól például összerezzen.
A halláshoz szükséges érzékszervek a várandósság 6. hónapjára fejlődnek ki, így már ekkor lehet hozzá beszélni, illetve zenét hallgatni.
Michel Clemens pszichológus például számos kísérletet végzett a zene magzatra gyakorolt hatásairól, és úgy találta, hogy Vivaldi és Mozart zenéje megnyugtatóan hat a babákra. Érdekes módon azonban nem minden komolyzenére reagáltak így: Beethovent és Brahmsot a babák valamiért nem kultiválták.
Mit tehetsz tehát ebben a korban?
A 6. hónaptól kezdve már érdemes mesélni, lágy zenét, Vivaldit és Mozartot hallgattatni a babával, ettől ugyanis megnyugszik.
Csecsemőkori nyelvi fejlesztés
Csecsemőkorban még nem igazán beszélhetünk nyelvi fejlődésről, hiszen lényegében csak hangokat ad ki a baba: sírás, nevetés, illetve olyan, úgynevezett nem fiziológiai eredetű hangjelenségeket, mint például a tüsszentés, a köhögés vagy a csuklás.
Legelőször a gyermek az intonációt sajátítja el, majd az artikulációt. Érdemes azonban megjegyezni, hogy bár a gyermek még nem tudja kifejezni magát, mégis nagyon sokat megért a külvilág történéseiből.
Ilyenkor énekléssel, és minél több beszéddel alapozhatod meg a pici majdani nyelvi fejlődését.
Nyelvi fejlesztés 18 hónapos korig
Az egyszavas kijelentések szakasza is több, kisebb szegmensre bontható. Az első szó kezdemények körülbelül 1 éves korban jelennek meg. Ezek még nem teljes, rendes szavak, sokkal inkább hangutánzók, amelyeket a gyermek a környezetéből hall, annak is inkább az első vagy ritkábban a második fele (cipő - pőpő, lámpa - empa, hóember - hóe satöbbi).
Ilyenkor segíthetsz neki úgy, hogy az általa mondott szavakat helyesen megismétled, de egyébként a dalok, az éneklés ugyanúgy jelen kell, hogy legyen.
Nyelvi fejlesztés 3 éves korig
Kezdetben ebben a korban a gyermek már nemcsak kimondja a szavakat, de különböző funkciókat szolgáló, önálló nyelvkapcsolatokat alkot (kap tej, anya bú satöbbi). Ilyenkor a gyermek szókincse még "takaréklángon ég", később azonban már megjelennek a helyes szókapcsolatok is.
A gyermek két éves korára már nagyjából 50 szavas szókinccsel rendelkezik, a mondatok pedig maximum 3 szóból állnak.
Ezt követően 3 éves korra a szókincs már mintegy 300 szavasra bővül, és a mondatok is továbbfejlődnek: képesek akár 5-6 szóból álló értelmes mondatokat is alkotni.
Ebben a korban már használhatsz különböző nyelvfejlesztő, hangfelismerő játékokat is.
Mindennél fontosabb, hogy a fejlettségi szintjének megfelelő meséket olvass neki, lehetőleg képes, keménylapos mesekönyvvel. Mesélés közben akár plüssökkel is eljátszhatjátok a különböző szituációkat, így jobban megérti a különböző szókapcsolatok mögött rejlő kifejezéseket, cselekedeteket.
Az sem baj, ha mindig ugyanazt a mesét kéri, sőt: bevonhatod őt is a mesélésbe.
Szintén jó ötlet, ha hangutánzós játékkal segíted a hangfelismerést: például állathangos játékkal. Így felismeri majd, hogy a különböző állatok más és más hangokat adnak ki.
Nyelvfejlesztő játékok
Később, kisóvodás, óvodás korban már adhatsz a gyermeknek különböző számolós játékokat és megtaníthatod a mondókákra is. Beszélgess vele, hogy mi történt vele aznap az óvodában, milyen játékhoz lenne kedve, vannak-e már barátai.
Biztasd, hogy játsszon különböző szerepjátékokat és adj neki olyan játékokat, amelyek segítenek neki ebben.
Érdekes módon nemcsak a szókártyák és a hangutánzó játékok fejlesztik a gyermekek nyelvi érzékét de... (hangulatfokozó dobpergés)... az építőkockák is.
Igen, jól olvastad, az építőkockák.
Rakosgatás közben ugyanis a gyermek nemcsak létrehoz valamit, de egyúttal kognitív kategóriákat, mentális képeket is alkot. Ez a fajta kreatív szabadság pedig nagy hatással van a kéz-szem koordinációra és a mentális fejlődésre, valamint a kreativitásra is.
Még jobb, ha a pici egy barátjával épít, ez ugyanis fejleszti a szociális készséget, valamint a csapatmunkát és a kommunikációt is.
Ha pedig nincs ott a kis barátja, szülőként te is becsatlakozhatsz a játékba, és kitalálhattok különböző történeteket. Építés közben is érdemes beszélni, körülírni az adott cselekedetet (most felépítünk egy tornyot, ehhez pedig egymásra helyezzük a kockákat - milyen magasra szeretnéd a tornyot?).
Ez szintén fejleszti a gyermek szókincsét és idővel megtanul több tagmondatból álló, értelmes kifejezéseket is alkotni.